- Karol Kállay
- Fedor Nemec
- Jiří Stivín
- Sára Saudková
- Lucia Gardin
- Jaroslav Sýkora
- Karol Benický
- Eliot Elisofon
- Jana Keketi
- Eugen Blaškovič
- Blažej Vittek
- Pavel Pecha
- Tomáš Farkaš
- Milivoje Jocič
- Lubo Špirko
- Vladimír Kampf
- Josef Hník
Maliari a grafici
- Miloš Prekop
- Blanka Brožová
- Reon Argondian - Fantazijný realizmus - žiak Ernsta Fuchsa
- Ladislav Černý
- Pavel Sukdolák
- Aladár Botlík
- Adolf Frankl - osobný priateľ Friedricha Hundertwassera.
- Karel Beneš
- Peter Galvánek
- Gabriela Hornáčková
- Andrej Haršány
- Imrich Vysočan
- Andrea Orlická
- Stanislav Kollárik
- Miroslav Matuščin
- Ikony - Dušan Neškovič a Alimpije Košarkoski /SRB/
Sochári
Rezervácia vstupeniek
Antikvariát
1 | 2 | 3 | nasledujúca strana
Jaroslav Sýkora
Námety pre svoju tvorbu čerpá z hornej Oravy,kde má svoje korene. Prirodzené zaujatie, spočiatku úplne spontánne s hlavným cieľom nasnímať to, čo dosiaľ nebolo stvárnené, a to, čo zvonku zrejme ani nikto nemôže naplno zachytiť, prerastalo postupne do uceleného spracovania známych námetov a nadobudlo osobitný tvar. Na tejto ceste ho v priebehu dlhodobej činnosti ovplyvnil Martin Martinček, ktorý stvárnil predovšetkým Liptov a vytvoril epopeju o ľuďoch v horách.
Sýkora však nie je iba pokračovateľ Martinčeka tým, že vyjadruje podobné o inom kraji. Sníma síce tiež predovšetkým starých ľudí, ich zakotvenie v krajine, ich odchádzajúci svet, tiež pristupuje ku všetkému s hlbokou úctou. Je to pohľad zvnútra, pohľad do hĺbky. Svet sa však zmenil, oťažel, stal sa neúprosnejším.
Z Martinčeka vyznieva obdiv k nezlomnosti starých ľudí, Sýkorov súboj je omnoho smutnejší a tvrdší.
Starí ľudia sú zlomení, ich svet zaniká. Sýkora stavia na dokumentárnej vecnosti, na faktografii ľudí a prostredia podávanej úplne autenticky. Jeho postoj nevychádza iba z nutnej požiadavky „prejsť kus cesty“ s tými, ktorých chceme zobraziť, on kráča s nimi, je z ich rodu. Podáva osudy ľudí ako osud svojho spoločenstva, ktoré stráca niečo zo svojej podstaty.
Vecnosť námetov nesprevádza suché podanie. Je to prednes zámerne patetický, pátos však nie je vonkajškový, zameraný na krasorečnenie. Ide mu o krásu, ktorá bolí. Preto z jeho diela vyznieva obava o všetko, čo tu trvalo a vytváralo neopakovateľný charakter ľudí, kraja. Jeho tvorba nie je sentimentálnym povzdychom nad prirodzenou pominuteľnosťou. Je vzlykom, aj tichou, ale úpenlivou výzvou zamyslieť sa nad podstatou existencie, nad tým, k čomu sa nemožno obrátiť chrbtom, aj keď sa to odohráva „iba“ kdesi vo vzdialenom kúte Slovenska.
ING. V L A D I M Í R VO R O B J OV, C S C .
historik fotografie
![]() |
ID Diela: 1145
Ukrižovanie 2003 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1141
Cestou do kostola II |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1140
estou do kostola I |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1139
Kalvária Bobrov II |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1138
Kalvária Bobrov I |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1137
Krajina I 1991 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1136
Krajina II 1991 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1135
Krížová cesta I 1992 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1134
Krížová cesta II 1992 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1133
Mariška z grúňov 1990 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1132
Mrazivé ráno 1993 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1131
Na gazdovom dvore 1989 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1130
Na gazdovom dvore II |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1129
Na gazdovom dvore III |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1128
Na Novoťských grúňoch I |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1127
Na Novoťských grúňoch II |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1126
Na poli 1993 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1125
Na poli I 1995 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1124
Na poli 1996 |
Cena: info € |
![]() |
ID Diela: 1123
Páranie peria 1992 |
Cena: info € |
1 | 2 | 3 | nasledujúca strana